АКТУАЛИЗАЦИЯ Към 1 януари 2015 г. нивата на морско корабоплаване понастоящем са предмет на директиви на MARPOL.
Интервю с Марк Стивънс, директор на Freightlink.
Има много неща, съобщени в пресата за MARPOL наскоро. Дали наистина трябва да се притесняваме?
Марк: Регламентът на МАРПОЛ, наричан още Директивата за сярата, е нещо,за което европейските политици натискат от години, за да почистят фериботната индустрия. Първите стъпки за въвеждане на ограниченията за съдържание на сяра в горивата влязоха в сила през 1993 г. Количеството информация относно MARPOL може да причини несигурност и страх сред бизнес потребителите на фериботния транспорт поради сложния му характер, като много статии в пресата допринасят за объркването. Все пак не всичко е установено още. Повечето фериботи все още не са обявили своите планове за новите правила, които са в сила от 1 януари 2015 г. Много важна информация все още предстои.
Резервирайте товарен ферибот за Английския канал, Северно море или Балтийско море.
Какво точно е MARPOL?
МС: MARPOL означава морско замърсяване и е Международната конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби. Това е директива на Европейския съюз и Международната морска организация, която изисква от фериботните компании да намалят процента на сяра в горивото от 1%, приложим в момента, до 0.1% до 1 януари 2015 г. Това е малко като да използваме супер безоловен в колата си, а не безоловен. Основната обосновка е да се намалят въглеродните отпечатъци на фериботите, като в крайна сметка се цели подобряване на качеството на въздуха в Европа, тъй като фериботните двигатели допринасят за равнището на замърсяване. Засегнатите региони са известни като Зоната за контрол на емисиите на серен окис (SECA). Фериботите, които работят в тези райони, трябва да направят значителни промени в своите горивни системи, за да се съобразят с тези нови разпоредби. Тези промени могат да включват преминаване към по-скъпо редуцирано сярно гориво като морско газьол, монтиране на гориво "scrubbers" на кораба (с цена около 5 млн. Евро на кораб) или пълно преминаване към горивни системи за втечнен природен газ (LNG). Последният вариант се избира предимно от фериботни оператори, които са поръчали въвеждането на нови фериботи през следващите години. Всички тези промени оказват влияние върху фериботните компании, които остават с малък избор, но да прехвърлят допълнителните разходи на своите клиенти.
Кои страни и области ще бъдат засегнати?
МС: Ако нарисувате въображаема линия от Lands End (UK) на юг до Франция, директивата ще засегне всичко на изток от това, включително в района на Ламанша, Северно море и Балтийско море. От гледна точка на Freightlink това ще повлияе на повечето европейски държави и на много фериботни маршрути.
Само за Европейския съюз ли е?
МС: Русия също така е подписала директивата, тъй като тя се отнася за техните области около Балтийско море. Подобни директиви са въведени от САЩ и Канада. Също така, Организацията на обединените нации обмисля разширяване на зоните за контрол на емисиите на серен диоксид (SECA) в бъдеще, вероятно до 2020 г. Това все още предстои да бъде решено.
Кои области няма да бъдат включени в настоящата директива?
МС: Понастоящем всички оператори на кораби в Ирландско море и Средиземно море (Irish Sea and Mediterranean Sea) не са засегнати, така че клиентите им могат да бъдат сигурни, че няма да бъдат подложени на допълнителните разходи. Средиземноморският район обаче се разглежда за 2020 г. Западните райони на Франция, Испания и Португалия също не са в SECA. Eurotunnel, които оперират Фолкстън(Великобритания) до Кале (Франция) също не са засегнати, тъй като влаковете работят с електричество.
Какви са очакваните резултати от MARPOL?
МС: Все още очакваме фериботните оператори да декларират окончателните си намерения. Както бе отбелязано по-горе, има 3 основни алтернативи:
Първо, нови двигатели или кораби със специална технология. Brittany Ferries вече направи поръчка за нов ферибот за LNG, който струва около 270 млн. Евро и трябва да влезе в експлоатация през пролетта на 2017 г.
Вторият вариант, който е популярен сред фериботните компании, е да се сложат скруберите за почистване на изходящите газове, подобно на катализаторите при автомобилите. Тази система почиства генерираните от двигателите газове, което позволява на корабите да продължат да изгарят гориво с по-ниско качество, но да постигнат нива на излъчване на сяра от 0,1%. Скруберите са монтирани ретро, но са изключително скъпи и не са съвместими с всички съдове. DFDS Seaways, например, инвестира 100 милиона евро в скруберни системи на 21 от своите кораби.
Окончателният вариант е да използваме по-чисто гориво - морско газьол (MGO) вместо тежко гориво (еквивалентно на суров безоловен за автомобили), което има текуща разлика в цената от около $ 300 на тон.
Пълният ефект от тази директива все още не е известен. DFDS вече обявиха закриването на маршрута Harwich-Esbjerg. Няколко фериботни компании са обявили, че други маршрути са "изложени на риск" от затваряне. Въпреки това, подобно на автомобилната индустрия, тя може също така да доведе до разработването на нови технологии в производството на гориво и съвсем нов начин за екологично мислене за потреблението на гориво.
Какво е важно за компаниите, които използват Freightlink и как ще бъдат засегнати?
МС: На първо място бих искал да уверя всички клиенти, че ще въведем само необходимите промени на цените, продиктувани от фериботните оператори. Това е цялото увеличение на пазара, което ще засегне както пасажерските, така и товарните пазари, които ще продължат напред през 2015 г., но всеки оператор ще изчисли допълнителните си такси по различен начин. В крайна сметка цялата индустрия за превоз на товари ще бъде засегната в някакъв момент. Ще се уверим, че нашите клиенти са осведомени с всяка промяна, веднага щом сме наясно с това.
Ако имате някакви въпроси относно влиянието, което MARPOL може да има върху вашия бизнес, изпратете ни имейл.
Кликнете върху изображението по - горе, за да видите пълната информация за MARPOL .