Вече сме свикнали да се качваме на фериботи с нашите камиони и микробуси, но замисляли ли сте се някога как корабът стигна дотам?
Кораби се строят почти откакто свят светува, но в днешно време процесът представлява много по-сложна система от дялането на дървени трупи и сглобяването на салове с въжета. Фериботите се строят в корабостроителници и са почти изцяло направени от стомана, заварена от строители, наречени "корабостроители". Корабостроителите са специалисти в област на търговията, известна като "военноморско инженерство".
Военно корабостроене
Съвременната корабостроителна индустрия била коренно променена през Втората световна война, когато търсенето на кораби било толкова голямо, че се наложило да бъдат открити изцяло нови методи за строителство. Например преди войната САЩ били произвели само два товарни кораба за петнадесет години. До 1942 г. средното време за строеж намаляло от 8 месеца до няколко седмици или дори дни. Такова разширяване се дължало на въвеждането на метода на производствената линия и използването на сглобяеми модулни секции, които били изработени извън площадката и в последствие транспортирани. Това позволило на недостатъчно квалифицирани работници да строят корабите с главозамайваща скорост, като темпото на строителство нараснало с хиляди кораби годишно.
Модерни строителни техники
Модерното корабостроене използва система за масово производство, подобна на методите, ползвани през Втората световна война, като по-голяма част от корабите се изграждат в тези предварително направени секции, преди да бъдат вдигнати на мястото си. Това е известно като "блоково строителство". Новите технологии позволяват секциите да бъдат снабдени с предварително инсталирани удобства като водопроводни и електрически инсталации и други компоненти, за да може усилието необходимо за сглобяването им да бъде сведено до минимум, след като корпусът бъде заварен на цяло. Този нов метод на строителство става популярен в цял свят и дава безценна възможност за транспортиране до нови страни и пазари.
Корабостроители на света
Въпреки че конструирането на големите плавателни съдове води началото си от запада, някои европейски корабостроители станали първите, преживели провал през 60-те години на 20 в., заради чуждестранните си конкуренти в азиатските страни. Азия можела да предложи по-евтини решения, произведени в стриктно спазени срокове. Между 2007-2011 г. служителите в сектора намалели от 150 000 на 115 000, като техният брой продължава да спада с всяка изминала година.
Корабостроенето винаги е било привлекателна индустрия за развиващите се страни. Япония управлявала пазара през 50-те и 60-те години на 20 в, предоставяйки решения на ниски цени, за да възстанови своята индустриална репутация. Южна Корея се присъединила към индустрията през 70-те. Днес Китай доминира в корабоплавателната индустрия, като притежава 35% от договорите с корабостроителници като Jinling и Yantai CIMC Raffles. Това включва много фериботни оператори, които понастоящем разширяват своите флотилии като DFDS и Stena Line.Китай поведе като ефективен, нискотарифен корабостроител от времето, когато надмина Южна Корея през финансовата криза от 2008-2010 г.
Европа все още е с успешна корабостроителна индустрия под формата на Flensburger, който наскоро построи новия Irish Ferries W.B Yeats ro-pax ferry, и Cammel Laird, които понастоящем работят по нов ферибот за Red Funnel. Шотландският Ferguson Marine също работи по новия MV Glen Sannox за Caledonian MacBrayne.
Следващия път, когато видите ферибот, който плава от Доувър, или чакате да се качите на пристанището в Ливърпул, вече ще знаете, че вероятността корабът да е сглобен в Китай, Германия, Шотландия или Ливърпул е голяма!