Според правителството на Обединеното кралство 95% от всички стоки в Обединеното кралство пристигат с кораб.
Тъй като разходите за ферибот ще се увеличат, това ще добави значителен натиск върху маржовете на веригата за доставки през 2024 г. и след това.
Във време, когато икономиката вече се бори с натиска на инфлацията и кризата с разходите за живот, бизнесите ще трябва да се подготвят да посрещнат нарастващите разходи за фериботни билети.
Помолихме нашия управляващ директор Алекс Макдоналд да ни каже какви промени можем да очакваме да видим през следващите няколко години.
Здравей Алекс. Какво можеш да ни кажеш за новия „въглероден данък“?
Базира се на емисиите на CO2 от кораба на тон превозван товар на километър. Новият данък се въвежда от ЕС и ще се прилага по схема, наречена Схема за търговия с емисии (ETS), при която фериботните оператори ще трябва да купуват квоти за своите въглеродни емисии. s already possible to find out how much CO2/T/km your transports have generated. // През първата година операторите трябва да закупят квоти за 40% от техните емисии, след това 70% през 2025 г. и след това цялата сума през 2026 г. Трябва да се отбележи, че тъй като всички оператори трябваше да отчитат своите емисии по този начин през последните три години, вече е възможно да разберем колко CO2/T/km са генерирали вашите превози.
Защо сега се въвежда новата система?
Транспортът (макар и един от най-екологичните методи за придвижване на товари) все още представлява 3% от всички емисии на парникови газове (ПГ) в световен мащаб. В опит да намали тези емисии и да насърчи корабните оператори да инвестират в по-екологичен тонаж, ЕС въвежда ETS през 2024 г. Тези инвестиции и цената на въглеродните емисии ще доведат до увеличаване на разходите за фериботните оператори, което ще прехвърли тези разходи на клиентите.
Така че от фирмите във Великобритания и ЕС ще се очаква да плащат повече за транспорт. Има ли начин да се избегне новият данък?
Потенциално, да, тъй като данъкът е върху въглеродните емисии. Всеки оператор, който е в състояние да намали използването на въглеродни горива, ще може да намали количеството „квоти за въглерод“, които трябва да закупи.
Някои оператори вече са направили промяна към алтернативни горива – например най-новите кораби на Brittany Ferries работят с LPG, което предлага намаление от 25% на въглеродните емисии. Междувременно Scandlines има около 100% кораби, захранвани от батерии, като повече се строят в момента в Турция. DFDS и Stena Line разработват фериботи, захранвани с батерии, като Stena Line току-що е поръчала няколко кораба, които са проектирани да работят с метанол за техния маршрут Heysham – Belfast .
Това обаче няма да отмени напълно увеличенията на разходите за потребителите на товарни превози, тъй като тези оператори ще трябва по някакъв начин да възстановят разходите за тези големи капиталови инвестиции.
Всеки фериботен маршрут ли е засегнат?
Не точно. Този данък е за всякакви маршрути в и извън ЕС – така че например GB⇄NI и вътрешните маршрути няма да попадат в този нов режим. Това потенциално може да доведе до още повече трафик по маршрутите в Северна Ирландия.
Трябва ли транспортът да плаща за всичко това?
Това е добър въпрос – разходите ще бъдат поети от всеки фериботен оператор, който може да избере да ги таксува на своите клиенти, както намери за добре. Някои, които управляват кораби RoPax (товарни и пътнически), могат да добавят допълнителни такси към туристите, както и товари.
Доброто използване на кораба означава, че разходите ще бъдат разпределени между повече пратки. Така че по-малко популярните маршрути могат да бъдат неблагоприятно засегнати, особено ако работят с по-стар тонаж, който изгаря повече гориво. Възможно е разписанията да бъдат коригирани, за да позволят по-дълги времена за преминаване (точно като камионите - плавателните съдове използват много повече гориво при по-високи скорости). Някои оператори вече изпробват това, включително Seatruck Ferries.
Какъв съвет би дал на бизнеса?
Очакваме, че операторите ще публикуват по-подробен изглед на разходите или в края на Q3, или в началото на Q4.
Например, Stena Line създаде допълнителна такса „Shadow ETS“, за да помогне за опростяване на прехода, като предостави примерна месечна оценка за цената на бъдещия въглероден данък. Това ще се актуализира ежемесечно и е достъпно на уебсайта на Stena Line.
Тези такси не започват преди 2024 г., но сега е моментът да посъветвате клиентите си да ги подготвят за това, което предстои!
Тъй като ETS данъкът върху въглеродните емисии за корабоплаването създава допълнителни разходи за транспортната индустрия - в допълнение към административната тежест от Brexit и допълнителните такси за сяра SECA, които бяха приложени през 2015 г. и 2020 г. - да сте наясно с тези промени е от съществено значение.
Във Freightlink ние винаги помагаме на нашите клиенти да намерят най-рентабилните и устойчиви маршрути за техния транспорт. Нашият екип следи отблизо предстоящата схема и ще ви държим в течение, когато знаем повече.
Уверете се, че сте се абонирали за нашите имейли за автоматични актуални новини.