Един от най-известните подводни тунели е тунелът под Ламанша, управляван от Eurotunnel и свързващ Обединеното кралство с континентална Европа. Въпреки това са предложени или понастоящем се разработват други "супер дълги" тунели, които ще променят фундаментално начина на транспортиране на товари и пътници по целия свят.
Тунела от Helsinki до Tallinn
Железопътният тунел Хелзинки до Талин е тунел с дължина от 92 километра, който трябва да започне да функционира през 2025 година. С два изкуствени острова, два железопътни тунела и обслужващ тунел тунелът ще бъде разположен на 215 метра под морското равнище в най-дълбоката му точка. Пътуването с ферибот между Хелзинки и Талин понастоящем отнема около 2 1/2 часа. Новият тунел се очаква да намали този период до около 30 минути.
Bohai Strait Crossing Tunnel
Предложеният тунел Bohai Strait, който ще свързва полуостров Лиадонг с полуостров Шандонг в Китай, ще бъде около 123 километра. 90 километра от това ще бъдат под водата. Превозните средства (включително камиони и ванове) ще бъдат натоварени на железопътни вагони и ще бъдат транспортирани при скорости около 155 мили / ч, като времето за пресичане ще се скъси на около 40 минути. Фериботът, който свързва и двете полуострова, отнема около 8 часа.
Taiwan Strait Crossing Tunnel
Свързвайки континентален Китай с остров Хсинчу в Тайван, предложеният тунел на Тайванския проток ще бъде около 150 километра, три пъти по-дълъг от тунела под Ламанша. Политически чувствителен проект, дължащ се на трудните отношения между двете страни, тунелът ще бъде дълбок 200 метра, свързващ Китай и Тайван с високоскоростни влакове.
Fehmarn Belt Immersed Tunnel
Fehmarn Belt е пролив, свързващ германския остров Fehmarn и датския остров Lolland в западната част на Балтийско море. Понастоящем свързан с ферибот между Puttgarden и Rødby, предложеният потопен тунел Fehmarn Belt ще бъде най-дългият някога построен от този тип с дължина около 18 километра. Преградните бетонни тунелни секции ще бъдат дълбоки 40 метра, носещи двойна железопътна линия и четири пътни ленти.
Strait of Gibraltar Crossing Tunnel
Предложен като железопътен тунел, свързващ Tarifa на брега на Южна Испания и Tangier в Северозападен Мароко, тунелът ще бъде около 40 километра дълъг и 300 метра дълбок. Това би направило един от най-дълбоките тунели в света. За съжаление дълбочината на морето и геоложките условия затрудняват строителството.
Strait of Sicily Tunnel
Свързвайки Сицилия с Тунис, тунелът от 136 километра би позволил пътуването между двете страни за около 90 минути. Пресичайки сицилианския канал в най-тясната точка, тунелът от 230 метра ще бъде свързан с четири изкуствени острова, два железопътни тунела и централен за достъп до услуги.
Какво мислите за супер дългите, подводни тунели? Важна алтернатива ли са на традиционния ферибот или мост?