Смарт тахографите от второ поколение се превърнаха в задължително оборудване за новорегистрирани камиони с обща маса над 3,5 тона в Европейския съюз, Великобритания, Швейцария и Норвегия.
Накратко, Smart Tachographs са технологично напреднала версия на дигиталните тахографи.
Те са оборудвани с модерни GNSS локатори, които дават възможност за дистанционно отчитане на данните от органите за пътен контрол, без да е необходимо спиране на автомобила.
Благодарение на сателитните системи новите тахографи автоматично събират данни за местоположението на превозното средство, което позволява на проверките да откриват нарушенията по-ефективно.
От август 2025 г. в международния транспорт ще се използват само автомобили със смарт тахографи във втората версия (G2V2).
1. От 21 август 2023 г. нови тахографи, т.е. смарт тахографи (G2V2) във втората версия, трябва да бъдат инсталирани във всички нови превозни средства, регистрирани за първи път от тази дата.
2. До 31 декември 2024 г. най-старите тахографи, т.е. аналогови и цифрови (G1), трябва да бъдат заменени в международния транспорт.
3. Най-късно до 19 август 2025 г. трябва да бъдат подменени всички тахографи, използвани в превозните средства в международен транспорт. Следователно, ако през 2023 г. превозвачът закупи превозно средство със смарт тахограф в първата версия, след две години ще трябва да смени такъв тахограф.
Какво е новото при смарт тахографи?
Автоматична регистрация на гранични пунктове
Една от най-важните новости ще бъде автоматичното регистриране на граничните пунктове в рамките на Европейския съюз чрез GNSS локация. Позицията на автомобила ще се съхранява в паметта на тахографа и ще се реконструира от пътните инспектори.
Шофьорите със сигурност ще оценят липсата на необходимост от спиране за проверка, напр. в пристанищата, за ефективно качване на ферибота. Благодарение на новото устройство контролът ще се осъществява дистанционно.
Повечето съвременни тахографи ще имат настройка (Ферибот/Влак) или подобна. Ако преминаването с ферибот ще бъде част от ежедневната ви почивка, след пристигане на пристанището и чекиране, поставете тахографа в режим на почивка.
Изберете опцията "ферибот", преди да се качите на ферибота. Това ще запише причината за прекъсване на останалите.
При влизане във ферибота тахографът автоматично ще превключи на шофиране, не забравяйте да зададете отново режим на почивка.
Повече за фериботния режим в тахографите сме написали тук.
Повишен капацитет
В допълнение, паметта ще бъде увеличена, което ще ви позволи да контролирате по-дълги периоди на работа на водача. Ще бъдат въведени и нови, по-обемни шофьорски карти
По-големи възможности за дистанционно управление
Използвайки DSRC антени, новите тахографи ще увеличат възможностите за дистанционно управление, което ще включва, наред с други неща, максималното време на шофиране. Устройствата ще имат и функция за запис на товарене и разтоварване (включително местоположение) и ще бъдат оборудвани с ITS интерфейс, който ще комуникира чрез Bluetooth с външни транспортни системи.
Освен това, в случай на промени в разпоредбите, е възможно да се инсталират актуализации в софтуера на тахографа.
Какво означава това за превозвачите?
Тези промени, въпреки че могат да предизвикат объркване, не трябва да бъдат обременителни за самите превозвачи. Основното предизвикателство пада върху производителите на камиони.
Като превозвач трябва да запомните задължителната актуализация на тахографа. Европейската комисия посочва, че преходните тахографи, т.е. тези, монтирани от август 2023 г. до април 2024 г., няма да се нуждаят от подмяна.
Не забравяйте обаче, че ще е необходимо да ги актуализирате в оторизиран сервиз до края на март 2026 г.
Нашият екип следи отблизо предстоящите новини и ще ви държим в течение за всички промени в индустрията.