Фериботът на Viking Line, M / S Viking Grace е първият ферибот за корабоплаване, който ще бъде оборудван с "Rotor Sail" за оползотворяване на вятърната енергия.
Новото решение за "Rotor Sail" ще намали разхода на гориво и ще намали емисиите с до 900 тона годишно, докато работи по маршрута Турку - Стокхолм от 12 април 2018 г.
Цилиндричният ротор на съда е с височина 24 метра и използва ефекта на Магнус за задвижване. С въртенето на ротора, преминаващият въздух и разликата в налягането задвижват ферибота напред. Системата реагира автоматично на промени в посоката или силата на вятъра.
В експлоатация от 2013 г., Viking Grace е един от най-екологичните фериботи в света. Той използва втечнен природен газ (LNG) и произвежда много ниски емисии и шум.
Ян Хансес, главен изпълнителен директор на Viking Line, каза:
"Това е страхотен ден за нас. Като корабоплавателна компания Åland ние разчитаме на морето за нашето препитание, така че е от първостепенно значение за нас да насърчаваме благосъстоянието на морето. Ние искаме да сме пионери и да използваме решения, които намаляват замърсяването на околната среда. Основана във Финландия, Norsepower е разработила световен клас механични ротори, които ще намалят консумацията на гориво. Горди сме, че нашият ферибот Viking Grace ще бъде първият кораб в света, който ще се възползва от това иновативно решение."
В допълнение към решението за ротора, монтиран на борда на Viking Grace на M / S, Viking Line ще използва технологията в новия си кораб, който трябва да влезе в експлоатация през 2020 г. Построен в Китай, пътническият кораб ще бъде оборудван с две механични роторни платна, удвоявайки потенциала на вятърната енергия.